تحصیل در مدارس ترکیه به چه شکل است؟

تحصیل در مدارس ترکیه به چه شکل است؟

ترکیه این روزها به گزینه‌ای مناسب برای مهاجرت در میان مردم ایران تبدیل شده است. با توجه به بالا رفتن تقاضای مهاجرت به این کشور، مسئله دیگری که حتما باید موردبررسی قرار بگیرد وضعیت تحصیلی دانش آموزان است. خوشبختانه سیستم آموزشی مدارس ترکیه علاوه بر دارا بودن کیفیت بالا، گزینه‌های متفاوتی ارائه می‌دهد که می‌تواند انواع سلیقه‌ها با انواع امکانات مالی را پوشش بدهد.

از مدارس رایگان دولتی گرفته تا مدارس خصوصی و بین‌المللی همه تحت نظر آموزش‌وپرورش این کشور به آموزش دانش آموزان مشغول‌اند. حتی شهریه مدارس بین‌المللی و خصوصی در ترکیه با توجه به امکاناتی که ارائه می‌کنند، بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

به‌طورکلی آموزش پیش از دانشگاه در این کشور باکیفیت بالا و هزینه کم انجام می‌گیرد و خیال شما می‌تواند از بابت کیفیت تحصیلی فرزندتان در ترکیه راحت باشد. برای اینکه در رابطه با مقاطع تحصیلی و چگونگی روند آموزشی مدارس ترکیه بیشتر بدانید، با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

تمامی مؤسسات آموزشی دولتی و خصوصی ترکیه زیر نظر وزارت آموزش و پرورش این کشور فعالیت می‌کنند. این مدارس ترکیه و به خصوص مدارس دولتی، حتی در کوچک‌ترین شهرها یا در فاصله‌ای نزدیک از آن‌ها وجود دارند. سن تحصیل در ترکیه از 5 سالگی به‌طور رسمی آغاز می‌شود. پیش از آن کودک می‌تواند به پیش‌دبستانی و مهدکودک برود ولی 12 سال اولیه دوره تحصیلی اجباری است. آموزش دولتی در این کشور تا دانشگاه کاملا رایگان است مگر اینکه هزینه‌های کمی برای مسائل خاص به وجود بیاید. مهاجران نیز می‌توانند از سیستم آموزش رایگان دولتی بهره بگیرند. اما شرایط برای افرادی که صرفا برای تحصیل پیش از دانشگاه به ترکیه آمده‌اند می‌تواند متفاوت باشد.

این روزها سیستم آموزشی دولتی ترکیه با وجود رایگان بودن، دیگر در ترکیه محبوب نیست و بیشتر افراد متقاضی تحصیل در مدارس خصوصی هستند. برای ثبت‌نام در مدرسه دولتی باید برگه‌ای را به همراه داشته باشید که ثابت می‌کند آن مدرسه نزدیک‌ترین مدرسه دولتی به منزل شماست.

کیفیت تدریس دولتی می‌تواند از مدرسه به مدرسه متفاوت باشد. ساعات مدرسه در ترکیه نسبتا طولانی‌اند و انجام تکالیف برای دانش آموزان اجباری است. ممکن است معلم تمام دوره‌ی ابتدایی یک دانش‌آموز یک فرد خاص باشد.

چگونه در مدارس ترکیه ثبت‌نام کنیم؟

برای ثبت‌نام فرزندتان در مدارس ترکیه شما باید اقامت این کشور را دریافت کرده باشید و فرزند زیر 18 سال شما به‌واسطه اقامت شما مقیم شده باشد.

برای ثبت‌نام فرزندتان در کلاس اول باید با برگه نفوس و کارت اقامت خود و فرزندتان به مدارس نزدیک محل سکونت مراجعه کنید. برگه نفوس ثبت آدرس شما در شهرداری منطقه است و نزدیک بودن شما به مدرسه را تایید می‌کند. شما پس از پرداخت شهریه به‌صورت کامل و یا قسطی در مدارس خصوصی و پرداخت اختیاری مبلغ همیاری می‌توانید فرزندتان را ثبت‌نام کنید. به همراه داشتن این مدارک تنها برای ثبت‌نام اولین کلاس ضروری است. تا پایان آن مقطع تایید شما برای ادامه تحصیل فرزندتان در آن مدرسه کفایت می‌کند.

اگر به تازگی مهاجرت کرده‌اید و فرزند شما می‌خواهد در ترکیه مدرسه‌اش را ادامه بدهد، آخرین کارنامه تحصیلی او همراه با مهر و تمبر آموزش و پرورش منطقه تحصیلی برای ثبت‌نام لازم است. این مدارک حتما باید ترجمه شود و آن‌ها را همراه با اصل و کپی پاسپورت به اداره آموزش محل تحصیل و اقامت ببرید و درخواست دنکلیک بدهید. پس از صدور دنکلیک که همان معادل‌سازی مقطع و سال تحصیلی فرزند شماست می‌توانید با نفوس و کارت اقامت در مدرسه‌ای که می‌خواهید ثبت‌نام کنید. برخی از مدارس خصوصی آزمون ورودی نیز دارند که فرزند شما باید نمره قبولی را در آن آزمون به‌دست آورد.

مدارس دولتی ترکیه متقاضی زیادی دارند بنابراین باید حواستان را جمع کنید که ثبت‌نام فرزندتان را به تعویق نیندازید چون ممکن است ظرفیت مدرسه پر شود.

تحصیل در مدارس ترکیه به چه صورت است؟

پوشش: در مدارس ترکیه پوشیدن فرم اجباری است. این فرم اغلب در مدارس دولتی تیره و یا آبی‌رنگ است اما مدارس غیردولتی فرم‌های رنگارنگ دارند.

زبان: آموزش زبان ترکی استانبولی در تمامی مدارس و مقاطع اجباری است. در کنار زبان ترکی زبان دیگری اغلب با هزینه جداگانه آموزش داده می‌شود که از سال چهارم دبستان این آموزش آغاز می‌شود. اگر مدرسه بین‌المللی باشد زبان ترکی زبان دوم به‌حساب می‌آید.

سال تحصیلی: هر مقطع تحصیلی در مدارس ترکیه شامل 180 روز تحصیلی می‌شود که از سپتامبر آغاز و تا ژانویه دوره اول و سپس و از ژانویه تا ژوئن را شامل می‌شود.

روزهای تحصیلی: ساعت کاری و روزهای مدرسه در میان مدارس مختلف اغلب می‌توانند متفاوت باشند. اغلب ولی مدرسه از روزهای دوشنبه تا جمعه، 5 روز در هفته، تشکیل می‌شود و اغلب از ساعت 8 صبح شروع می‌شود و در ساعت 4 به‌پایان می‌رسد. ساعت ناهار نیز وجود دارد که مدارس ترکیه با گرفتن هزینه‌ای از والدین ناهار نیز می‌دهند.

تعطیلات: زمان این تعطیلات در تابستان پس از ژوئن به مدت سه ماه است. دو هفته تعطیلات زمستانی نیز در فوریه وجود دارد. در تعطیلات عمومی دیگر مثل عید، حاکمیت ملی، روز کودک، مراسم افتتاحیه آتاتورک و عید رمضان نیز مدارس تعطیل‌اند.

مقاطع تحصیلی در ترکیه به چه شکل‌اند؟

در ترکیه هر دانش‌آموزی باید 12 سال درس بخواند. این 12 سال شامل 4 سال ابتدایی، 4 سال متوسطه و 4 سال دبیرستان است. برخی مناطق دوره متوسطه و دبیرستان در آن‌ها یکی است. فرستادن فرزند به مهدکودک و پیش‌دبستانی اجباری نیست و اغلب محلیان آن را انجام نمی‌دهند ولی ازآنجایی که فرآیند آموزش زندگی در ترکیه به فرزندان را سرعت می‌بخشد، مهاجران معمولا فرزندشان را در آن‌ها ثبت‌نام می‌کنند.

آموزش مهدکودک:

مهدکودک در ترکیه از زمان تولد تا سه سالگی کودکان را پذیرش می‌کند. اغلب محلی‌ها کودکان خود را به مهد کودک نمی‌فرستند و در میانشان رواج ندارد. مهدکودک‌های ترکیه چه خصوصی و چه دولتی، رایگان نیستند. البته برخی شرکت‌ها و یا ادارات تسهیلاتی ارائه می‌دهند که شما شهریه را با تخفیف پرداخت خواهید کرد.

ثبت‌نام در مهدکودک به‌سادگی پس از گرفتن اقامت امکان‌پذیر است. ثبت‌نام در مهدکودک می‌تواند منجر به این شود که فرزند شما خیلی سریع زبان ترکی را یاد بگیرد و دوران مدرسه را ساده‌تر سپری کند. بسیاری از مهدکودک‌ها معلم زبان انگلیسی نیز دارند و فرزند شما می‌تواند در کنار ترکی انگلیسی را نیز بیاموزد. مربیان مهدکودک در ترکیه به‌سختی انتخاب می‌شوند و آزمون‌های مختلفی را پشت سر می‌گذارند. بنابراین می‌توانید از کیفیت آموزشی و روانی فرزندتان در مهدکودک خاطرجمع باشید.

آموزش پیش‌دبستانی:

کودکان از 3 تا 5 سالگی به پیش‌دبستانی فرستاده می‌شوند. رواج این مقطع نیز در میان محلی‌های ترکیه چندان زیاد نیست ولی به نسبت مهدکودک افراد بیشتری فرزند خود را به پیش‌دبستانی می‌فرستند. ساعت پیش‌دبستانی‌ها اغلب از 8:30 صبح تا 4 بعدازظهر است. این زمان شامل آموزش، بازی، صرف ناهار و حتی خواب بعدازظهر می‌شود.

گذراندن این مقطع نیز رایگان نیست و شما درست مثل مهدکودک به‌سادگی با داشتن اقامت می‌توانید فرزندتان را ثبت‌نام کنید.

آموزش ابتدایی:

شما می‌توانید فرزندتان را به مدرسه‌ای بفرستید که از اول ابتدایی تا پایان دبیرستان را در آنجا تحصیل کند و یا مدارس متفاوتی را انتخاب کند. برخی از مدارس ترکیه مختص یک مقطع هستند و برخی دیگر همه مقاطع را در یک ساختمان آموزش می‌دهند.

دوره ابتدایی در ترکیه 4 سال طول می‌کشد و این زمان از 5 تا 9 سالگی را در بر می‌گیرد. آموزش خواندن و نوشتن، ورزش، حساب، تعلیمات دینی اختیاری، هنر و یک زبان خارجه از برنامه‌های این مدارس هستند.

تعداد مدارس به نسبت جمعیت کم هستند و از همین رو ممکن است هر کلاس جمعیت زیادی مثل 30 نفر داشته باشد، با این وجود فضای کلاس گنجایش این تعداد را داراست. برای حل این مشکل اغلب مدارس ترکیه دو شیفتی هستند.

مدارس ترکیه یونیفرم دارند و تکلیف نویسی در آن‌ها اجباری است. اگر دانش‌آموز نتواند در امتحانات پذیرفته شود باید سال بعد نیز همان مقطع را بگذراند.

آموزش متوسطه:

این مقطع نیز 4 سال طول می‌کشد و از 9 سالگی تا 12 سالگی فرزند شما را در برمی‌گیرد. مواد درسی این دوره شامل: تاریخ، جغرافیا، علوم، هنر، فیزیک، زبان ترکی، زبان خارجه، ریاضی، موسیقی و فناوری است. تعلیمات دینی نیز ارائه می‌شود که به‌صورت اختیاری گذرانده می‌شود.

مانند ایران هر درس معلمی جداگانه دارد و در پایان دوره متوسطه یک آزمون سراسری برای ورود به مقطع دبیرستان گرفته می‌شود. برای انتخاب این مدرسه حتما به تعداد قبولیان مقطع دبیرستان هر مدرسه نگاه کنید.

آموزش دبیرستان:

آموزش دبیرستان زمانی است که 12 سال تحصیلی دانش‌آموز به‌پایان می‌رسد و در پایان آن یک آزمون برگزار خواهد شد که پس‌ازآن دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی را می‌گذراند و برای دانشگاه آماده می‌شود. این مدارس درست مثل ایران به رشته‌های ریاضی، تجربی، انسانی و فنی تقسیم می‌شوند.

ادبیات ترکی استانبولی، ریاضیات، هندسه، تاریخ ترکیه، جغرافیا، شیمی، زیست‌شناسی، زبان خارجه ازجمله درس‌هایی است که دانش‌آموز باید آن‌ها را آموزش ببیند.

دیگر مدارس ترکیه:

مدارس ترکیه به سه بخش خصوصی، دولتی و بین‌المللی تقسیم می‌شوند. شما باید پیش از انتخاب مدرسه هدف بلندمدت اقامتتان را مشخص کنید. اگر قصد شما اقامت دائم در ترکیه است مدارس ترکیه چه خصوصی و چه دولتی انتخاب بهتری هستند. اگر می‌خواهید پس از ترکیه به کشوری دیگر مهاجرت کنید مدارس بین‌المللی انتخاب بهتری هستند و اگر اقامت شما در ترکیه موقت است و می‌خواهید به ایران بازگردید می‌توانید حتی فرزندتان را در مدارس ایرانی ثبت‌نام کنید.

مدارس بین‌المللی ترکیه:

ترکیه مدارسی تحت عنوان مدارس بین‌المللی دارد که تحت نظارت کشورهای مختلفی ازجمله آمریکا، انگلستان و کانادا به آموزش مشغول می‌شوند و همان سیستم آموزشی را دنبال می‌کنند. اغلب مهاجران به تحصیل فرزندشان در این مدارس تمایل بیشتری دارند و درواقع هدف از تأسیس این مدارس نیز همین بوده است. اغلب این مدارس به زبان انگلیسی تدریس می‌کنند ولی در میان آن‌ها می‌توان زبان‌های آلمانی و فرانسوی را نیز پیدا کرد.

زبان ترکی نیز به‌عنوان زبان دوم در این مدارس تحصیل می‌شوند. مدرک تحصیلی‌ای که به دانش‌آموز در پایان دوره ارائه می‌شود بین‌المللی است.

شرایط پذیرش هرکدام از این مدارس با دیگری متفاوت است. برخی از آن‌ها درست مانند مدارس ترکی با گرفتن شهریه و مدارک ثبت‌نام می‌کنند و برخی دیگر آزمون ورودی دارند. رقابت والدین برای ثبت‌نام فرزندشان در این مدارس بیشتر از دیگر مدارس ترکیه است و از همین رو، برای ثبت‌نام و گذراندن مراحل ثبت نامی لحظه‌ای درنگ نکنید.

مدارس ایرانی آنکارا و استانبول:

دو مدرسه در ترکیه هستند که زیر نظر وزارت آموزش‌وپرورش ایران به آموزش دانش آموزان می‌پردازند. برای تدریس این مدارس از معلمان حرفه‌ای استفاده شده است و می‌توانید از سطح علمی این مدارس خاطرجمع باشید. این مدارس در سه مقطع به زبان فارسی دانش‌آموز می‌پذیرند و سیستم آموزشی آنان درست مطابق ایران است.

آموزش غیررسمی:

این آموزش مختص افرادی است که تحصیل ناقص دارند و یا سواد کافی خواندن و نوشتن ندارند. عموما افراد بین 16 تا 30 در این مدارس تحصیل می‌کنند و زیر نظر آموزش‌وپرورش ترکیه است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پربازدید

بیشتر درباره زندگی در ترکیه

گواهی تبدیل ارز
زندگی در استانبول بهتره یا آنتالیا
زندگی در استانبول بهتره یا تهران
اپلیکیشن تاکسی های دریاییکپی رایت - © 2021 شرکت هفت مهر ترکیه

چه امتیازی به این مقاله می دهید؟ 3 نظر

4 3
تحصیل در مدارس ترکیه به چه شکل است؟