هر آنچه باید درباره زراعت بانک ترکیه بدانید

هر آنچه باید درباره زراعت بانک ترکیه بدانید

این روزها بسیاری از ایرانیانی که قصد افتتاح حساب یا قصد مهاجرت به ترکیه را دارند، نام «زراعت بانک» را شنیده‌اند. این بانک، یکی از بهترین بانک‌های ترکیه بوده که امکان افتتاح حساب برای افراد مقیم و غیر مقیم در آن وجود دارد. همچنین این بانک برای ایرانیان نیز امکان افتتاح حساب را به وجود آورده و به طور کلی یکی از مهم‌ترین بانک‌های ترکیه برای ایرانی‌ها به حساب می‌آید. در این پست قصد داریم این بانک را به صورت کامل از ابتدا تا به امروز، بررسی و معرفی کنیم و بدون هیچ مقدمه دیگری، بگذارید ابتدا با تاریخچه زراعت بانک شروع کنیم.

تاریخچه زراعت بانک

در اوایل قرن نوزدهم و با پذیرش الگوهای غربی تجارت و ‌سرمایه‌‌‌‌داری، بانک‌های خارجی فعالیت خود را در‌امپراتوری عثمانی شروع کردند. در‌آن دوره سرمایه لازم برای ایجاد بانکداری ملی وجود نداشت و کسی نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توانست بانک‌های داخلی را به عنوان منبع سرمایه معرفی کند. از آن‌جایی که کشاورزان قشر اکثریت جامعه را تشکیل می‌دادند، این موضوع باعث بدتر شدن وضعیت آن‌ها شد. در این زمان به دلیل نبود ساختار مالی، سازمانی و بانکداری ملی، کشاورزان مجبور به گرفتن وام‌هایی با نرخ بهره بالا بودند. نرخ بهره سالانه این وام‌ها که توسط فروشندگان تجهیزات کشاورزی، عمده فروشان، واسطه‌ها و کمیسرها تامین می‌شد، گاهی تا ۹۰۰ درصد نیز می‌رسید!

به این ترتیب کشاورزان و باغداران توان پرداخت بدهی‌های سنگین خود را نداشتند و به اجبار محصولات خود را قبل از برداشت، به فروش می‌رساندند. این موضوع در مواردی نه تنها سود کمتری برای کشاورزان به همراه داشت بلکه ممکن بود ضرر مالی نیز به کشاورز و باغدار برسد.

برای حل مشکل، در مطبوعات آن دوره ایده‌ای شامل مداخله دولت در وام‌های کشاورزی مطرح شد. در نهایت میدات پاشا که فرماندار شهری در امپراتوری عثمانی بود، در سال ۱۸۶۳ و با همکاری کشاورزان، صندوقی به نام صندوق خیر‌خواه ایجاد کرد که تحت نظارت حکومت بود. امروزه از این صندوق به عنوان اولین نمونه بانکداری ملی در ترکیه یاد می‌شود.

این سازمان نیازمند مدیریت جدی و بررسی دقیق‌تر سرمایه‌ها بود که در نهایت منجر به ایجاد سازمانی کاملا جدید و مدرن در تاریخ ۱۵ اوت ۱۸۸۸ شد. این سازمان جدید، با نام زراعت بانک آغاز به کار کرد و هنوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بانک‌های ترکیه، فعال است.

مجوزهای اولیه زراعت بانک

  • دادن‌ وام به کشاورزان در مقابل املاک قابل فروش و سایر‌ وثیقه‌های معین شده
  • قبول سپرده‌ها و پرداخت بهره
  • انجام معاملات، مبادلات و کارگزاری مربوط به بانک
هر آنچه باید درباره زراعت بانک ترکیه بدانید-01

گزارش سالیانه زراعت بانک در سال ۲۰۱۱

بنا به گزارش سالیانه در سال ۲۰۱۱، تعداد دفاتر زراعت‌بانک در ترکیه و خارج ازآن، به ۱۴۳۴ شعبه می‌رسد. شعبه اصلی این بانک در آنکارا قرار دارد و در مجموع تعداد کارکنان کل مجموعه زراعت بانک، به بیش از ۲۴ هزار نفر می‌رسد که رقم قابل توجهی است.

میزان درآمد زراعت بانک در این سال ۱۳.۸۲۸ میلیارد دلار برآورد شده است که درآمد مالیاتی آن ۲.۹۳۴ میلیارد دلار و درآمد خالص آن ۲.۲۳۳ میلیارد دلار بوده است. براساس گزارشات سالیانه کل دارایی زراعت بانک در همین سال نیز به ۱۶۲.۸۷۱ میلیارد دلار می‌رسد. خدمات زراعت بانک شامل خدمات مالی، کارت‌های اعتباری، بانکداری مصرف‌کننده، بانکداری شرکت‌ها، بانکداری سرمایه‌گذاری، بیمه، وام های متفاوت و بانکداری خصوصی است.

بهترین بانک ترکیه در سال ۲۰۱۹

در میان تمام بانک‌های فعال در ترکیه در سال ۲۰۱۹، زراعت بانک توانسته جایزه ارزشمندترین بانک را در میان بانک‌های ترکیه، ازآن خود کند. Ziraat Bank با ارائه خدمات مناسب و بیشتری میزان رضایت‌مندی در میان مردم، توانسته این جایزه را دریافت کند که از بانکی با سابقه بیش از ۱۵۰ سال، کمتر از این نیز نمی‌توان انتظار داشت.

خدمات زراعت بانک برای ایرانیان

تمامی بانک‌های ترکیه موظف به رعایت قوانین بانکداری ترکیه هستند و افتتاح حساب بانکی اتباع خارجی شامل شرایط و قوانینی است که توسط بانک مرکزی ترکیه اعلام شده است. طبق این قوانین، بانک‌های محدودی مجاز به افتتح حساب برای ایرانیان هستند و خوشبختانه یکی از این بانک‌ها، زراعت بانک است.

Ziraat Bank نیز کار را برای ایرانیان ساده کرده و مشکلی با پاسپورت ایرانی ندارد. ایرانیان مقیم ترکیه می‌توانند به سادگی و با استفاده از پاسپورت، کارت اقامت در ترکیه و شماره مالیاتی خود، در زراعت بانک اقدام به افتتاح حساب کنند.

مزایای داشتن حساب در زراعت بانک

شما می‌توانید حساب بانکی خود را در Ziraat Bank بر پایه دلار، یورو و یا لیر، افتتاح کنید. پس از یک هفته نیز برای شما کارت بانکی صادر می‌شود که ممکن است از نوع «ویزا کارت» یا «مستر کارت» باشد. فرقی ندارد نوع کارت صادر شده کدام یک از موارد گفته شده است؛ با کارت زراعت بانک خود، می‌توانید در داخل یا خارج از ترکیه و از سایت‌های معتبر، خرید کنید. همچنین شما قادر خواهید بود از طریق سوییفت، سرمایه‌های خارج از ترکیه خود را به حساب Ziraat Bank و داخل ترکیه منتقل نمایید که سقف انتقال آن، بستگی به نوع حساب شما، متغیر خواهد بود. با داشتن یک شماره موبایل ترکیه نیز شما می‌توانید تمام کارهای بانکی خود را از طریق اینترنت (در داخل یا خارج از ترکیه) انجام دهید و از تمام خدمات بانکی زراعت بانک، بهره‌مند شوید.

هر آنچه باید درباره زراعت بانک ترکیه بدانید-01

با تمام این تفاسیر، سیاست‌های کاری زراعت بانک چیست؟

Ziraat Bank با سیاست‌های کاری جدیدش، می‌خواهد تبدیل به محیطی امن برای سرمایه‌گذاری در منطقه بشود. این بانک می‌خواهد با استفاده از سرمایه‌های خارجی، بانکداری ترکیه را به سمتی سوق دهد که با بانکداری سوییس رقابت کند! در شرایط نابه‌سامان کنونی خاورمیانه، اعراب زیادی با آوردن سرمایه‌های خود به زراعت بانک، تا حدود زیادی به رسیدن این بانک به اهداف و سیاست‌های خود، کمک کرده‌اند. از همین رو می‌توانیم در پایان بگوییم که با توجه به سیاست‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی که در این بانک شده است، می‌توان به زراعت بانک و آینده آن، خوش‌بین بود.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پربازدید

بیشتر درباره زندگی در ترکیه

گواهی تبدیل ارز
زندگی در استانبول بهتره یا آنتالیا
زندگی در استانبول بهتره یا تهران
اپلیکیشن تاکسی های دریاییکپی رایت - © 2021 شرکت هفت مهر ترکیه

چه امتیازی به این مقاله می دهید؟ 5 نظر

5 5
هر آنچه باید درباره زراعت بانک ترکیه بدانید