فرودگاه های استانبول

فرودگاه های استانبول

یکی از جذابیت های استانبول فرودگاه های استانبول است، در واقع در هر کشوری دروازه ورودی آن برای تحت تاثیر قراردادن گرشگران و مهاجران فرودگاه آن کشور است:

لیست فرودگاه های مسافری استانبول:

  1. فرودگاه آتاتورک
  2. فرودگاه سابیها
  3. فرودگاه جدید استانبول یا IST

نکته: این لیست به ترتیب قدیمی ترین به جدید لیست شده اند یعنی به ترتیب فرودگاه آتاتورک قدیمیترین و IST جدیدترین می باشد.

آتاتورک

فرودگاهی که دیگر مسافری نیست . . .

فرودگاه انقلابی آتاتورک که در زمان تاسیس یکی از پیشرفته ترین فرودگاه ها در سطح جهان بود و در سال های متمادی رکورد جابه جایی مسافر را درمیان کشور های اروپایی شکست.

تاریخچه:

تاریخ این فرودگاه به سال ۱۹۱۲ بازمیگردد که در منطقه Yesilkoy بازمیگردد که در ابتدا برای مصارف نظامی باز شده بوده است. این فرودگاه در سال ۱۹۵۳ توسط دو کمپانی Westinghouse Electric International Company و IG White Engineering Corporation به فرودگاه مسافری تبدیل شد.

فرودگاه های استانبول
فرودگاه های استانبول

این فرودگاه اولین فرودگاه مسافری استانبول است که به اسم آتاتورک یکی از بنیان گذاران جمهوری ترکیه نامگذاری شده است.

بعد از پیشرفت این فرودگاه و توریستی تر شدن استانبول، وجود یک باند برای این فرودگاه کفایت نمیکند و در سال ۱۹۷۲ باند جدید نیز به فرودگاه اضافه شد.

در نهایت در دهه ۹۰ میلادی دو کمپانی بزرگ ترکیه Tepe و Akfen با دولت وقت به توافق رسیدند و شروع به عملیات ساخت ترمینال پروازهای بین المللی کردند. ساخت این ترمینال ۲۲ ماه به طول انجامید و ۳۰۶ میلیون دلار هزینه در بر داشت. با احداث این ترمینال سومین باند این فرودگاه نیز به آن اضافه شد.

در حال حاضر به دلیل کمبود فضا و نداشتن توانایی در حمل و نقل به اندازه تقاضا این فرودگاه تنها به فرودگاه مناسب برای همواپیماهای باری و جت های خصوصی تبدیل شده است و پروازهای مسافری به فرودگاه جدید استانبول منتقل شده است.

مزایا این فرودگاه:

این فرودگاه در زمان فعالیت مزایای بسیاری داشته است که با هم مرور میکنیم:

  1. دسترسی به حمل و نقل: دسترسی به حمل و نقل عمومی در این فرودگاه بینظیر بود و یک فرد به عنوان توریست به راحتی به مترو، اتوبوس (هاواتاش) و تاکسی دسترسی داشت.
  2. اینترنت رایگان: اینترنت رایگان پرسرعت از مزایای بسیار عالیه این فرودگاه بود که تمامی افراد از آن استفاده میکردند.
  3. فروشگاه ها و مراکز خرید: در این فرودگاه مراکز خرید Duty free با تمامی برندها به ووفور یافت میشد و افراد به تمامی این برندها دسترسی داشتند.
  4. دستگاه ATM: این فرودگاه در مجموع ۳۰ دستگاه ATM داشت و تمامی این دستگاه تمامی ارزها را به شما میدهند. (متاسفانه به دلیل نداشتن دبیت کارت یا کردیت کارت بین المللی ایرانیان نمیتوانند از این دستگاه ها استفاده کنند.)
  5. فودکورت و رستوران های متنوع: در سالن این فرودگاه انواع کافه ها و رستوران ها برای انواع سلایق وجود دارد.
  6. کرایه خودرو: مراکز کرایه خودرو در سالن این فرودگاه به وفور یافت میشود که میتوانید به راحتی خودرو مورد علاقه خود را کرایه کنید.
  7. صرافی: در این فرودگاه شما به صرافی های مختلف دسترسی دارد.

موقعیت فرودگاه آتاتورک در Google Maps

سابیها

فرودگاه آسیایی استانبول

فرودگاه های استانبول

فرودگاه Sabiha Gokcen سمت آسیایی استان استانبول قرار دارد و هدف آن کم کردن بار حمل نقل و نقل از روی دوش فرودگاه آتاتورک و همچنین راحتی بیشتر مسافران و گردشگران است.

تاریخچه:

با توجه به افزایش ترافیک هوایی استان استانبول نیاز به احداث فرودگاهی جدید در استانبول احساس میشد. فرودگاه سابیها در سال ۲۰۰۰ با دو باند افتتاح شد و اسم آن نیز از یکی از دختر خوانده های آتاتورک گرفته شده است که او خلبانی بسیار زبده و از اولین خلبانان زن هواپیماهای جنگنده بوده است.

درسال ۲۰۰۹ با بازگشایی ترمینال پروازهای بین المللی این فرودگاه سالانه توانایی جابه جایی ۳۵ میلیون مسافر را دارد.

موقعیت فرودگاه سابیها در Google Maps

فرودگاه های استانبول

مزایا فرودگاه SAW:

  1. دسترسی به حمل و نقل: دسترسی به حمل و نقل عمومی در این فرودگاه مناسب است و یک فرد به عنوان توریست به راحتی به اتوبوس (هاواتاش) و تاکسی دسترسی داشت.
  2. کرایه خودرو: مراکز کرایه خودرو در سالن این فرودگاه به وفور یافت میشود که میتوانید به راحتی خودرو مورد علاقه خود را کرایه کنید.
  3. فروشگاه ها و مراکز خرید: در این فرودگاه مراکز خرید Duty free وجود دارد اما به کاملی فرودگاه های دیگر نیست اما به هر صورت مناسب است.
  4. دستگاه ATM: این فرودگاه در مجموع ۳۰ دستگاه ATM داشت و تمامی این دستگاه تمامی ارزها را به شما میدهند. (متاسفانه به دلیل نداشتن دبیت کارت یا کردیت کارت بین المللی ایرانیان نمیتوانند از این دستگاه ها استفاده کنند.)
  5. صرافی: در این فرودگاه شما به صرافی های مختلف دسترسی دارد.

نکته: این فرودگاه نسبت به آتاتورک و فرودگاه جدید استانبول از سطح پایین تری برخوردار و از ویژگی های ایده آل آن دو برخوردار نیست.

فرودگاه جدید استانبول IST

شهری فرودگاهی با بهترین ویژگی ها در کنار هم

و در نهایت فرودگاه جدید استانبول، انقلابی بزرگ، فرودگاهی با شگفتی بسیار

تاریخچه:

فرودگاه جدید استانبول یکی از ابر پروژه های ترکیه است که توسط آقای اردوغان کلید زده شد.

این فرودگاه در ۳ فاز ساخت بسیار عظیم در حال ساخت است و در سال ۲۰۱۵ فاز سوم ساخت این فرودگاه شروع به ساخت کرد.

۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ فاز اول این فرودگاه افتتاح شد و بازگشایی همین یک فاز باعث شد در تاریخ ۱ مارچ ۲۰۱۹ تمامی پروازهای مسافری فرودگاه آتاتورک به این فرودگاه منتقل شدند.

قرار است این فرودگاه در سال ۲۰۲۷ به پایان کامل برسد، و با پایان کامل مراحل ساخت، این فرودگاه به بزرگترین فرودگاه در اروپا با ۶ باند تبدیل میشود و میتواند سالیانه ۲۰۰ میلیون مسافر را جابه جا کند.

ساخت این فرودگاه به عهده کمپانی IGA است که تا ۲۵ سال از زمان افتتاح حق امتیاز این فرودگاه برای این کمپانی است و پس از این زمان بدون هیچگونه هزینه ای به دولت ترکیه میرسد.

موقعیت فرودگاه جدید استانبول در Google Maps

فرودگاه های استانبول

مزایا فرودگاه IST:

  1. حمل و نقل عمومی: حمل و نقل عمومی بینظیر این فرودگاه شمارا با تاکسی، مترو (افتتاح انتهای ۲۰۲۰)، متروبوس، اتوبوس (هاواتاش) یا حتی تاکسی های اینترنتی و لوکس به هر جای استانبول میرساند.
  2. اینترنت رایگان: اینترنت رایگان این فرودگاه از طریق اپلیکیشن فرودگاه IST براحتی قابل دسترس است و راحتی میتوانید از اینترنت پرسرعت رایگان این فرودگاه استفاده کنید.
  3. فروشگاه و مراکز خرید: این مگا فرودگاه دارای تعداد بسیاری مغازه و فروشگاه انواع کالا ها می باشد و به نوعی شاپینگ سنتری در قالب فرودگاه است.
  4. داشتن تعداد بسیار گیت ورودی و خروجی: تعداد گیت ورودی به هواپیما این فرودگاه آنقدر زیاد است که با وجود تنها افتتاح یک فاز آن هیچ پروازی با اتوبوس به ترمینال منتقل نمیشود و تمامی پروازها مستقیم به ترمینال متصل میشوند.
  5. دستگاه ATM: این فرودگاه در مجموع ۵۰۰ دستگاه ATM داشت و تمامی این دستگاه تمامی ارزها را به شما میدهند. (متاسفانه به دلیل نداشتن دبیت کارت یا کردیت کارت بین المللی ایرانیان نمیتوانند از این دستگاه ها استفاده کنند.)
  6. کرایه خودرو: مراکز کرایه خودرو در سالن این فرودگاه به وفور یافت میشود که میتوانید به راحتی خودرو مورد علاقه خود را کرایه کنید.
  7. صرافی: در این فرودگاه شما به وفور به انواع صرافی ها دسترسی دارید.
  8. فودکورت و رستوران های متنوع: در این فرودگاه انواع کافه ها و رستوران ها و حتی سالن های پذیرایی بزرگ و مجلل (VIP Lounge) برای انواع سلایق وجود دارد.
  9. داشتن اپلیکیشن راهنما: این فرودگاه اپلیکیشنی اختصاصی دارد که لحظه به لحظه از زمان ورود تا سوار شدن به هواپیما یا بلعکس راهنماییتان کند.
  10. مسیرهای اختصاصی: در صورتیکه شما مشتری ایرلاین هایی باشید که خدمات ویژه به شما میدهند در فرودگاه نیز برای شما امتیازاتی قایل میشوند بطوریکه حتی مسیر کنترل پاسپورت نیز به شما متفاوت است.
  11. بزرگ بودن: این فرودگاه آنقدر بزرگ است که در زمان ورود برای اولین بار به این فرودگاه (با وجود افتتاح تنها یک فاز) آنرا به مانند شهری بزرگ میپندارید.
  12. داشتن هتل های فرودگاهی بسیار لوکس: هتل فرودگاهی در این فرودگاه با ۴۵۱ اتاق که بصورت روزانه و ساعتی به مسافران کرایه داده میشود.
  13. انواع امکانات تفریحی و رفاهی: در این شهر فرودگاهی شما از سالن آرایش و عکاسی تا داروخانه و بیمارستان دسترسی دارید.
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پربازدید

بیشتر درباره زندگی در ترکیه

گواهی تبدیل ارز
زندگی در استانبول بهتره یا آنتالیا
زندگی در استانبول بهتره یا تهران
اپلیکیشن تاکسی های دریاییکپی رایت - © 2021 شرکت هفت مهر ترکیه

چه امتیازی به این مقاله می دهید؟ 9 نظر

5 9
فرودگاه های استانبول