معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه و نحوه فعالیت پزشکان

معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه و نحوه فعالیت پزشکان

یکی از سوالات فراگیر اتباع ایرانی و سایر شهروندان خارجی در این روزها ، موضوع معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه و شرایط فعالیت یک پزشک خارجی در کشور ترکیه می باشد .

در این مقاله به چگونگی روند معادل سازی و آزمون های مرتبط به پزشکی را توضیح خواهیم داد و در ادامه به نحوه فعالیت پزشکان خارجی در ترکیه خواهیم پرداخت.

در ماده های ذکر شده در قانون 1219، مشروط به موجبات مقررات تنظیم شده برای مشاغل :

دندانپزشکی، مامایی و مراقبت از بیماران همچنان شرط ترک بودن برقرار می باشد. مشابه با قانون فوق (همانند قانون 6197)، حرفه های مرتبط با داروسازی و دامپزشکی، برای انجام این مشاغل در ترکیه شرط داشتن تابعیت ترک پابرجا می باشد.

اما روند پیش رو، نشان می دهد این مشاغل نیز از لیست مشاغل غیرمجاز خارج خواهند شد. قانون شماره 663، قانونی بودن اشتغال کارشناسان خارجی در موسسات بهداشتی را تنظیم کرده است.

با این وجود، طبق قانون بیمارستان های خصوصی، شرط شهروند بودن در ترکیه برای مدیریت در بیمارستان همچنان پابرجا می باشد.

مراحل معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه :

طبق گفته کارشناس آزمون های معادل سازی پزشکان در ترکیه ، حتی پزشکان شهروند ترکیه که خارج از ترکیه تحصیل کردن باید مدرک تحصیلی خود را معادل سازی نمایند .

از دو طریق میشه برای معادلسازی ثبت نام کرد که رایج ترینش از طریق سایت یوک(YÖK) هست.

از سال ۲۰۱۸ ارائه مدارک برای معادل سازی بصورت آنلاین هم انجام می شود . مراحل اداری و پروسه معادل سازی مدارک ( Denklik ) شامل دو مرحله میشود . قسمت اصلی اون توسط واحد مربوطه در شورای آموزش عالی ترکیه ( YÖK ) انجام می گیرد.

برای اتمام مراتب اداری ، پزشکان متقاضی معادل سازی مدارک پزشکی در ترکیه بایستی در آزمونی به نام ” آزمون تعیین سطح ” که به آزمون (STS) معروفه شرکت کنند.

این آزمون توسط سازمان سنجش آموزش ترکیه (ÖSYM) ، سالی دو بار برای رشته پزشکی و رشته دندان پزشکی برگزار می شود . قبولی در این آزمون جهت معادل سازی مدارک الزامی ست.

روند اداری تقاضا برای معادل سازی مدرک :

در تشریح مراحل باید گفت که متقاضی بایستی به صورت آنلاین و از طریق وبسایت رسمی سازمان (YÖK) نسبت به تشکیل پرونده و بارگذاری مدارک و سپس ارسال پستی یا تحویل حضوری اونها اقدام نماید . پس از تشکیل پرونده ، طی تقریبا ۴ تا ۶ ماه پرونده متقاضیان بررسی می شود و چنانچه نقصی در ارائه مدارک وجود نداشت، گواهی به رسمیت شناختن مدارک صادر می گردد.

البته باید در نظر داشته باشید که قبل از تایید نهایی ، ارائه جواب آزمون STS الزامی می باشد.

آزمون STS در ترکیه :

نکاتی که در مورد آزمون STS باید در نظر گرفت :

آزمون STS فقط به صورت کتبی برگزار می شود و آزمون عملی ندارد.

آزمون STS ترکیه شرایط سنی ندارد

آزمون STS در سال دو بار برگزار میشود

شرایط بعد از آزمون STS در ترکیه :

قبلا اگه متقاضی نمره ۴۰ رو در آزمون (STS ) ، میگرفت پذیرفته می شد اما اکنون بعلت اپیدمی کرونا و نیاز ترکیه به پزشکان بیشتر ، متقاضی با نمره ۳۵ پذیرفته میشود . بررسی مدارک متقاضی هم خیلی سریعتر انجام میگردد .

بعد از پذیرش در آزمون ، متقاضی باید شش ماه کارورزی در بیمارستان ها داشته باشد . و بابت این کارورزی مبلغی حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ لیر هم باید بپردازد که این مبلغ اخیرا کمتر شده . و پس از کارورزی ، پزشک خارجی میتواند بطور رسمی فعالیت پزشکی خودش رو در ترکیه آغاز نماید.

آزمون گرفتن تخصص پزشکی (TUS) :

این آزمون هر ساله در دو نوبت در ماه های آوریل و سپتامبر براي متقاضيان تحصيل در رشته های پزشكی برگزار میشود و از دو قسمت آزمون زبان خارجی و آزمون علمی تشكیل شده .

هدف از آزمون زبان خارجی انتخاب داوطلبین واجد شرایط برای شركت در آزمون علمی است . در آزمون زبان خارجی دانشجو باید از ۱۰۰ امتیاز حداقل ۶۰ امتیاز كسب كند .

دانشجویانی كه حد نصاب قبولی آزمون زبان رو كسب كنن وارد آزمون علمی توس خواهند شد كه همان روز برگزار میشود.

به نكته مهمی که باید اشاره کرد اینکه قبولی در آزمون زبان تا دو سال اعتبار داره و چنانكه دانشجویی دراین امتحان حد نصاب قبولی را كسب كند اما در آزمون علمی نمره قبولی رو نگیرد یا اصلا در آزمون علمی شرکت نکند ، در مدت دو سال هر زمان جهت ورود به آزمون علمی اقدام بکند از شركت در آزمون زبان معاف هست.

هدف از برگزاری این آزمون رو انتخاب دانشجویان واجد شرایط جهت ورود به دوره دستیاری در تخصص های مختلف پزشكی می باشد و آزمون علمی بصورت تستی برگزار میشود .

نحوه فعالیت پزشکان خارجی در ترکیه :

در مورد نحوه فعالیت داندانپزشکان ، دارو سازان و ماماها در ترکیه میتوان گفت که بعضی از رشته ها مثل دندانپزشکی ، داروسازی و مامایی در ترکیه بر اساس قوانین وزارت کار ممنوع است و وزارت بهداشت مجوز صادر نمیکند اما دیده میشه که مثلا دندانپزشکان خارجی تابلو زدن و کار میکنند .احتمالا خیلی از این پزشکان آزمون معادل سازی (DUS) رو میگذرانند و سپس مشغول به فعالیت می شوند.

آزمون DUS دندانپزشکی در ترکیه :

آزمون DUS در ماه های می(Mayıs) و ماه سپتامبر(Eylül) در تركيه جهت تخصص رشته دندانپزشكی و تحصیل در دانشگاه های تركيه برگزار میشود .
در سالهای گذشته دندانپزشكان جهت ادامه تحصيل در دانشگاه های تركيه در مقطع تخصص از طريق آزمون ALES اقدام میكردند ، اما از سال ۲۰۱۲ آزمون DUS جايگزين شده .البته امسال بعلت شیوع کرونا تاریخ برگزاری این آزمون ها دستخوش تغییراتی گردید .

مطالب پربازدید

بیشتر درباره زندگی در ترکیه

گواهی تبدیل ارز
زندگی در استانبول بهتره یا آنتالیا
زندگی در استانبول بهتره یا تهران
اپلیکیشن تاکسی های دریاییکپی رایت - © 2021 شرکت هفت مهر ترکیه

چه امتیازی به این مقاله می دهید؟ 5 نظر

5 5
معادل سازی مدرک پزشکی در ترکیه و نحوه فعالیت پزشکان