وضعیت اقتصاد ترکیه و صادرات آن

وضعیت اقتصاد ترکیه و صادرات آن

وضعیت اقتصاد ترکیه

وضعیت اقتصاد ترکیه ؛ ترکیه در حال حاضر یکی از قطب های اصلی تولید و صادرات در دنیا به شما میرود.در این مقاله ما به توضیح اختصاری وضعیت اقتصاد ترکیه و انواع صادرات ترکیه می پردازیم.

نکته: باید این نکته را گفت که توضیح اقتصادی بسیار مقوله تخصصی و پیچیده ای است ما در اینجا تنها برای اطلاعات عمومی اقدام به معرفی اجمالی وضعیت اقتصادی ترکیه میکنیم.

مهمترین صادرات ترکیه

در ابتدا باید گفت برخلاف اشتباه اکثریت ایرانیان صنعت اصلی کشور ترکیه صنعت توریسم نیست بلکه صنعت خودرو سازی و صنعت پوشاک در حال حاضر در مجموع در حدود 60 الی 70 درصد تولید ناخالصی کشور ترکیه را شامل میشود.

البته ترکیه صنعت های بزرگ دیگری نیز دارد از قبیل صنایع دستی، محصولات لبنی، نوشیدنی های الکی و … ما در اینجا به دو صنعت اصلی ترکیه که بسیار صادرات محور است و تاثیر به سزایی در تولید ملی ترکیه و وضعیت اقتصاد ترکیه دارد اشاره کردیم.

وضعیت اقتصاد ترکیه در صنعت خودرو 

صنعت خودرو در ترکیه با توجه به حضور شرکت های غول خودروسازی بصورت مستقیم از قبیل تویوتا، فورد، فیات، هوندا، فولکس واگن روز به روز در حال گسترده تر شدن و پیشرفت است.

البته ترکیه برخلاف ایران صنعت خودروی ملی ندارد بلکه یکی از هاب های اصلی تولید خودرو سایر برندها و توزیع این خودرو به سایر کشور ها است.

صنعت پوشاک ترکیه

صنعت پوشاک ترکیه از دیگر اصلی ترین های تولیدات کشور ترکیه است. کشور ترکیه در حال حاضر یکی از انبوه تولید کننده های پوشاک در جهان است و خود ترکیه نیز دارای برندهای بزرگی است که شامل MAVI, LC WAIKIKI, …

وضعیت اقتصاد ترکیه در صنعت پوشاک بسیار صادرات محور است بطوریکه کشور ایران نیز یکی از مقصد های اصلی واردات این اقلام است.

وضعیت صادرات ترکیه

در حال حاضر مخصوصا در چند سال اخیر کشور ترکیه همچون کشور چین اقدام به کاهش مصنوعی ارزش پول خود بصورت مصنوعی کرده است و از این رو باعث اعتراض کشور های اطراف و رقابت کننده های اقتصادی ترکیه شده است.

وضعیت اقتصاد ترکیه با توجه به افت ارزش لیر نسبت به سایر ارز ها بسیار پیشرفت کرده است به دلیل اینکه با افت ارزش پول کشور ترکیه جنس تولید شده و قیمت کارگر بسیار به صرفه میشود و در نتیجه قیمت اجناس نسبت به اجناس تولید شده در سایر کشور قیمت کمتری دارد و بسیار به صرفه تر است.

GPD تولید ناخالص ترکیه

GDP یا تولید ناخالص ترکیه 852 میلیون دلار است که در اینجا با نمودار میزان تغییرات GDP در سال های اخیر را با هم بررسی میکنیم:

وضعیت اقتصاد ترکیه

همانطور که مشاهده میکنید در سال های قبل از 2010 وضعیت اقتصاد ترکیه بسیار فاجعه بار بوده است اما در حال حاضر یکی از کشور های برتر در حوزه اقتصاد است.

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چه امتیازی به این مقاله می دهید؟ 8 نظر

5 8
وضعیت اقتصاد ترکیه و صادرات آن