کاخ دلمه باغچه در منطقه بشیکتاش استانبول اروپایی Dolmabahçe Sarayı

کاخ دلمه باغچه در منطقه بشیکتاش استانبول اروپایی Dolmabahçe Sarayı

اطلاعات کامل و مفیدی که قبل از بازید از کاخ دلمه باغچه بهتر است بدانید

تاریخچه ی کاخ دلمه باغچه

کاخ دلمه باغچه یکی از دیدنی ترین بناهای تاریخی در ساحل بسفر واقع در منطقه بشیکتاش است که در سال 1853 توسط سلطان عبدالمجید یکی از پادشاهان عثمانی در سالهای 1839-1861 و در مساحتی حدود 110000 مترمربع ساخته شد.

کاخ دلمه باغچه

این کاخ زیبا در مجاورت تنگه بسفر قرار داردکه بعد از کاخ توپکاپی، محل جدید اقامت پادشاهان عثمانی گردید.

این کاخ محل زندگی شش نفر از سلاطین عثمانی بود و مصطفی کمال آتاتورک ، بنیانگذار جمهوری ترکیه ، بین سالهای 1927-1938 از کاخ برای تحصیل و آموزش و مطالعه استفاده می کرد و در روز 10 نوامبر 1938 در یکی از اتاق های کاخ چشم از جهان فرو بست. به دلیل محبوبیت آتاتورک این کاخ از جایگاه مهم و منحصر به فردی در قلب مردم ترکیه برخوردار است.

و از سال 1984 به بعد به عنوان موزه و کاخ تاریخی برای عموم مردم وگردشگران قابل بازدید است.

کاخ دلمه باغچه

درباره معماری و بخشهای مختلف کاخ دلمه باغچه

معماری و بنای کاخ دلمه باغچه  برخلاف کاخ توپکاپی است، اگر از کاخ توپکاپی دیدن کرده باشید متوجه می شوید این کاخ از نظر معماری با توپکاپی کاملا متفاوت است و شامل یک ساختمان واحد بزرگ ، چند غرفه، برج ساعت و یک باغ بزرگ است که بنای کاخ را دربر می گیرد. اطراف کاخ با دیوارهای بلند احاطه شده است و دو دروازه اصلی و هفت دروازه فرعی  دارد و بخش ساحلی آن شامل 5 درگاه است.

درباره این چلچراغ باشکوه ،  بعضی معتقدند هدیه ای از جانب ملکه ویکتوریا  انگلستان بوده است ولی اطلاعات جدید و بررسی ها نشان می دهد این چلچراغ هدیه نبوده بلکه توسط دولت عثمانی سفارش داده شده است که در وسط سالن جلوه ای افسانه ای دارد.

در این کاخ حدود 224 لوستر و 500 شعمدان کریستالی ارزشمند  وجود دارد.       

کاخ دلمه باغچه

ساختمان کاخ از سه بخش تشکیل شده است:

بخش اول کاخ  : قسمتی که محل انجام اموراداری دولت بود. (Mabeyn-i Hümâyûn (Selâmlık))

در این قسمت لوسترهایی با شکوه، شمعدانهای کریستالی، آینه ها، پله های شیشه ای با جلوه وجذابیت خاص دیده می شود.

این بخش از دو سالن تالارسوفرا Süfera Salonu  در طبقه اول است که این سالن زیبای ورودی با لوستر باشکوه 60 شاخه ای تزئین و نورانی شده است  و کف سالن با فرش های زیبایی (Hereke Halı) پوشانده شده است.

این قسمت بوسیله راه پله کریستالی به بخش فوقانی شامل سالن Zülvecheyn Salonu که برای ملاقات ها و کار استفاده می شد و کتابخانه خلیفه عبدالمجید و اتاق موسیقی و حمام نیز از این قسمت قابل دسترسی هستند و در انتهای این سالن به اتاق سرخ که مخصوص پذیرایی از سفرا بود متصل می شود.

کاخ دلمه باغچه

این بخش از کاخ (قسمت Selâmlık ) با انواع اشیای قیمتی و ارزشمندی شامل ظروف نقره و چینی و اشیای کوچک تزئینی ، مزین شده است.

اتاق مخصوص کمال آتاتورک که محل فوت او نیز همان اتاق است و تخت خواب او با پرچم ترکیه پوشانده شده است و ساعت اتاقش در 09.05 دقیقه برای همیشه متوقف شده است در انتهای سالن نیز حمامی وجود دارد که مورد استفاده آتاتورک بود.

هر سال در روز 10 نوامبر ساعت 9 و 5 دقیقه صبح ، یک دقیقه سکوت و به دنبال آن آژیر مدارس و پایگاهها به صدا درمیایند. همه افراد به احترام آتاتورک یک دقیقه می ایستند و رانندگان اتومبیل خود را متوقف می کنند و به مدت یک دقیقه می ایستند.

بخش دوم کاخ دلمه باغچه  : تالاراشرافی بزرگی که سلطان و خانواده در آن زندگی می کردند (Muayede Salonu (Tören Salonu))

این بخش از کاخ دلمه باغچه شامل سالن گنبدی شکل باشکوهی است که محل زندگی خانواده سلطان بود و بازدیدکنندگان از دیدن آن متحیر می شوند و یکی از باشکوه ترین اتاقهای پادشاهی در آنجا قرار دارد، سالن این بخش برای برگزاری جشن ها و مناسبت ها مورد استفاده قرار می گرفت.

در کاخ دلمه باغچه برخلاف کاخ توپکاپی که بخش حرم جدا از کاخ و یک بخش مستقل است، در کاخ دلمه باغچه بخش حرم در داخل ساختمان کاخ قرار گرفته و حدود دو سوم از کاخ به این بخش اختصاص دارد.

در بخش حرم سالن های مختلفی وجود دارد. قسمتهایی به سلطان و همسران سلطان اختصاص داشت و همچنین شاهزاده ها نیز تا سن مشخصی قبل از ازدواج ، در بخش های دیگر حرم زندگی می کردند و دارای اتاق های مختلف و مجزا برای انجام امور مختلف، کار و استراحت بودند.

قسمت سوم: محلی برای انجام برخی مراسم های مهم دولتی (Muayede Salonu )

کاخ دلمه باغچه با معماری اروپایی و طراحی و دیزاین داخلی یکی از باشکوهترین بناهای تاریخی استانبول است که محل سکونت شش پادشاه عثمانی و آتاتورک بود.

کاخ زیبای مرمر دلمه باغچه دارای معماری منحصر به فرد به سبک اروپایی و دکوراسیون و بافت شرقی است.

موزه ساعت در کاخ دلمه باغچه Dolmabahçe Saat Müzesi

بخش موزه ساعت در قسمت باغ حرم قرار دارد که شامل انواع ساعتهای فرانسوی و انگلیسی و ساعتهای بسیار خاصی که توسط ساعت سازان زمانی عثمانی ساخته شده اند.

کاخ دلمه باغچه

نحوه دسترسی به کاخ دلمه باغچه

این بنای تاریخی و کاخ باشکوه عثمانی در فاصله کاباتاش و بشیکتاش قرار دارد.

از تاکسیم بوسیله فانی کولر FuniKuler که در ایستگاه مترو تاکسیم است به کاباتاش بروید و از آنجا با کمی پیاده روی به کاخ دلمه باغچه بروید.

از سمت امینونو و بازارکاپالی چارشی .. از طریق تراموا به کاباتاش بروید و از کاباتاش با کمی پیاده روی به کاخ دلمه باغچه خواهید رسید.

همچنین از بخش آسیایی استانبول می توانید (بوسیله کشتی های حمل و نقل عمومی) از اسکودار یا کادیکوی به بشیکتاش یا کاباتاش بروید و از آنجا با کمی پیاده روی می توانید به کاخ دلمه باغچه برسید.

ساعات و روزهای کاری

همه روزهای هفته به جز دوشنبه ها از ساعت 9-17 (روزهای دوشنبه تعطیل است)

قیمت بلیط ورودی 60 لیر است.

اگر بخواهید از بخش حرم و موزه نیز بازدید کنید باید بلیط مجزا (40 لیر) تهیه کنید.

آدرس: Milli Saraylar İdaresi Başkanlığı Dolmabahçe Sarayı 34357 Beşiktaş, İstanbul

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب پربازدید

بیشتر درباره زندگی در ترکیه

چه امتیازی به این مقاله می دهید؟ 4 نظر

5 4
کاخ دلمه باغچه در منطقه بشیکتاش استانبول اروپایی Dolmabahçe Sarayı