تفاوت اقامت و شهروندی ترکیه چیست؟ فرق اصلی آن ها چه چیزی است ؟

تفاوت اقامت و شهروندی ترکیه

شهروندی ترکیه در سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری مورد تقاضای خارجی‌ها بوده است. دو موضوع مهم برای خارجی‌هایی که می‌خواهند در ترکیه اقامت کنند وجود دارد. یکی از آنها اخذ اقامت و دیگری اخذ تابعیت ترکیه است . اما به راستی تفاوت اقامت و شهروندی ترکیه در چیست ؟

از نظر قانونی امکان اقامت در ترکیه بدون مجوز شهروندی وجود ندارد. بدون اخذ شهروندی ترکیه نمی‌توانید از حقوقی که جمهوری ترکیه ارائه می‌کند بهره‌مند شوید.

این دو رویه برای خارجی‌هایی که قصد اقامت در ترکیه را دارند بسیار مهم است، اغلب با هم اشتباه گرفته می‌شود. این دو فرآیند که اصلا شبیه هم نیستند، در واقع به هم مرتبط هستند. به گونه‌ای که اگر فردی که برای شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری در املاک و مستغلات اقدام کند و اجازه اقامت دریافت نکرده باشد، درخواست او نامعتبر تلقی می‌شود. یکی از اولین شرایط برای درخواست شهروندی ترکیه از طریق سرمایه‌گذاری در املاک، داشتن مجوز اقامت است. هنگامی که شهروند ترکیه شوید، اکنون حق زندگی در جمهوری ترکیه را دارید و اجازه اقامت شما مادام العمر معتبر است.

مجوز اقامت ترکیه چیست؟

اجازه اقامت مدرکی است برای متقاضیانی که تصمیم به اقامت در ترکیه را دارند. حتی اگر خارجی‌ها برای کوتاه مدت درخواست دهند، می‌توانند تا ۲ سال اجازه اقامت بگیرند. برخی از معیارها وجود دارد که متقاضیانی که می‌‌خواهند اجازه اقامت بگیرند باید آنها را رعایت کنند. مدت زمان اجازه اقامت و معیارهایی که باید رعایت شود بسته به نوع درخواست فرد خارجی متفاوت است. مدارکی که متقاضی برای اخذ اقامت باید همراه داشته باشد در زیر آمده است. بسته به نوع درخواست ممکن است اسناد اضافی درخواست شود.

  • عکس بیومتریک با پس‌زمینه سفید که در ۶ ماه گذشته گرفته شده است.
  • گذرنامه
  • فرم درخواست اجازه اقامت
  • بیمه سلامت
  • سوابق کیفری
  • رسیدهایی که نشان می‌دهد هزینه‌های درخواستی پرداخت شده است

انواع مجوز اقامت در ترکیه

1- مجوز اقامت کوتاه‌ مدت

مجوز اقامتی به متقاضیانی که برای مدت مورد نظر به کشور می‌آیند، حداکثر به مدت ۲ سال به شرطی که هدف خود را مشخص کنند، داده می‌شود. به طور کلی به عنوان مجوز اقامت توریستی شناخته می‌شود.

2- مجوز اقامت خانوادگی

این یک مجوز اقامت است که می‌تواند برای همسران خارجی، کودکان زیر ۱۸ سال، کودکان نیازمند مراقبت و دارندگان حمایت ثانویه، صادر گردد.

3- مجوز اقامت دانشجویی

این مجوز اقامتی است که دانشجویان خارجی در حال تحصیل در بخش‌های مرتبط با آموزش عالی در ترکیه باید دریافت کنند.

4- مجوز اقامت دائم

این مجوز یک اجازه اقامت است که می‌تواند برای اتباع خارجی که حداقل ۸ سال بدون وقفه و به طور قانونی در کشور زندگی کرده‌اند صادر شود.

5- مجوز اقامت درمانی

این یک مجوز اقامت قانونی است که باید در زمانی که تبعه خارجی در مراکز درمانی ترکیه تحت درمان است، صادر شود.

فرم دریافت مشاوره

جهت دریافت مشاوره کافیست فرم زیر را پر کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم

0 + 1 = ?

چه امتیازی به این مقاله می دهید؟ 1 نظر

5 1
تفاوت اقامت و شهروندی ترکیه چیست؟ فرق اصلی آن ها چه چیزی است ؟